CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

AbOuT mE..(eKYn)

My photo
sG.BuLOh...., SeLaNGoR, Malaysia
AssALaMmUaLAiKum.. hello,hyee...My NaMe EkyN a.k.a Pari-Pari PaGi.. I'm 23 YeARs oLD,WoRking in 1 SMaLL Co. as a AdMiN CLeRk iN FiNaNCe..huhuhuh TaLKaTive person,KaDaNg2 jE PeNdiAm...sOMeTiMe EMoSiONaL, DuN kNow Y...agagagaga SaYa XsOmBUnK,Tp KLu Bz SaNgaT,SyA XdAPAt NaK MeMBaLaS KuNJuNGaN AnDa..;)

My Followers

Thursday, May 6, 2010

senyum..

dalam aku berjalan2 mencari info, aku agak tertarik dengan artikel "senyum" ni...almaklum laaa,aku ni kadang2 susah nak senyum..ikot angin monsun kot..angagaga 
kadang2 aku senyum dalam menangis,kadang2 juga aku senyum hanya menutup kekecewaan haty ni..kadang2 aku senyum ikhlas untuk yang memerlukan..aicehhh,bajeto je ekyn ni...hehhehe 
sebenarnya, senyum in perkara yang mudahnya untuk dilakukan.  Hanya butuh sedetik untuk merubah bentuk bibir menjadi senyum.  Dan hanya butuh tujuh detik mempertahankan sang senyum untuk terlihat sebagai ungkapan ketulusan hati.


Tetapi kenapa hal sederhana ini jarang terlihat?  Wajah-wajah di jalanan, di angkutan umum, di class, bahkan nak senyum sorang2 dalam toilet pon boleh..  tetapi, Kerutan-kerutan di wajah menunjukkan betapa berat beban yang harus ditanggung wajah-wajah itu.  Banyak wajah yang daerah diantara dua matanya mengkerut.  Menyeramkan dan tampak garang.  Duh...takot mak tau..ahahaha


Senyum pada hakikatnya adalah salah satu anugerah indah dari Tuhan Yang Maha Indah.  Tuhan sengaja menganugerahkan  senyum sebagai bagian dari keindahan manusia.  Sayang, anugerah indah ini, tidak banyak ditemui di wajah banyak manusia.  Dunia akan jauh lebih indah bila penduduknya gemar tersenyum.


dalam hidup saya, saya menemui banyak keajaiban.  Bentuknya macam-macam dalam bentuk senyum.  Ada  kemudahan, kesehatan, kekayaan, kebaikan, solusi dan sebagainya dari sebuah senyuman.


Senyum pada hakikatnya adalah kebutuhan manusia.  Siapa yang senang tersenyum membuat jiwa, perasaan, pikiran dan fisiknya terpenuhi salah satu kebutuhannya.  Bila manusia tidak senang tersenyum, ada luka di jiwa, rasa dan pikirnya.  Sang jiwa yang terluka membuat hidup dipenuhi kegelisahan.  Sang rasa yang terluka membuat hidup tidak tenang.  Sang pikir yang terluka membuat hidup penuh beban.
Aturan Senyum Tulus
ertinya senyum baru terlihat tulus dengan menarik bibir ke kanan 2 cm, ke kiri 2 cm, pertahankan minimal selama 7 detik.  Bila kurang dari 7 detik, maka senyum itu akan kehilangan ketulusannya. senyum itu harus 127.  Angka satu artinya sang senyum harus lah berasal dan bertujuan untuk menyatukan hati. Hati yang memberi dan menerima senyum.
Itulah senyum wahai insan... 
Ia sederhana, tapi dahsyat dan luar biasa. 
Ia kecil, tapi bermakna besar bak raksasa. 
Ia mudah, tapi sangat berharga. 

oleh itu,
senyum laa anda...
Nikmati keajaiban-keajaiban dalam hidup anda.
Dan...
Bagikanlah keajaiban bagi hidup sesama kita...mudah-mudahan

*ketika dan saat ini. aku sentiasa senyum :)

3 pengkritik tetap:

Sheherazade said...

ececece,ye ke?mencuka jer gue rase :P
wakakaa

AMOI KUSUT said...

bagus!
senyum2 laa selalu.

~LoVE PiNk~ said...

pia-bwek3...sape cuke?
liez-heheheh thnx ea..

 
Copyright© All Rights Reserved ekynyoana.blogspot.com