CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

AbOuT mE..(eKYn)

My photo
sG.BuLOh...., SeLaNGoR, Malaysia
AssALaMmUaLAiKum.. hello,hyee...My NaMe EkyN a.k.a Pari-Pari PaGi.. I'm 23 YeARs oLD,WoRking in 1 SMaLL Co. as a AdMiN CLeRk iN FiNaNCe..huhuhuh TaLKaTive person,KaDaNg2 jE PeNdiAm...sOMeTiMe EMoSiONaL, DuN kNow Y...agagagaga SaYa XsOmBUnK,Tp KLu Bz SaNgaT,SyA XdAPAt NaK MeMBaLaS KuNJuNGaN AnDa..;)

My Followers

Friday, June 10, 2011

jom cube.. ◕‿◕

setiap manusia pasti ada angan-angan kan??termasuk la saya,wee nak tau ke idaaaaakkkk ape angan-angan saya??hik3 segan la nak gtau..ngeee~ :">

dengan ini diumumkan bahawa angan-angan saya adalah ingin KURUSuwaaaaa.. :((

2laaa umi saya cakap asik makan jer kan da GEMUK..ermm tadi jalan2 terjumpa pulak tips-tips untuk KURUS so saya nak share la sikit kat korang semua..orang kata sharing is caring ea dak..8-)

agak-agak boleh ker ek saya buat??saya ni susah sikit la nak disiplinkan diri bab-bab mencekik ni../:)

njom kita tengok apekah syarat-syarat yang patot dibuat untuk dapatkan angan-angan saya dan wanita-wanita lain di dunia ini..:love:


 !!10 tips nak KURSUS!! 


1. Kurangkan makan nasi & makanan berlemak. Cuba amalkan makan roti yang ada bijirin bagi menggantikan nasi. (aduh,saya mane boleh mengadap roti jer jemu ooo)
2. Buat exercise keluarkan peluh sekurang2nya 30 minit setiap hari. Paling baik ialah jogging atau berenang. (kalau berenang maaf la,jogging lak adoi busy laa..erkk)
3. Amalkan Makan Malam Sebelum Jam Tujuh Malam. Elakkan Mengambil Makanan Yang Berat Kerana Kadar Metabolisme yang rendah pada waktu malam akan menyebabkan makanan Disimpan Sebagai Lemak. (ermm hobi saya lak suke makan malam,feel lebey katenya..alalala)
4. Jangan Mudah Terpedaya Iklan-iklan Merampingkan Badan Atau Produk-produk Pil Kurus. Kebanyakkannya Indah Khabar Dari Rupa. Duit Habis, Badan Tetap sama. (erkk yeke,tengok jusmate ramai jer yang dah kurus.?!)
5. Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula. (saya memang suke air kurang manis,tp gemuk jerk..)
6. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.(haa,yg ni saya suke so harap-harap berjaya la..)
7. Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan. (say No kepada makanan berminyak..!!)
8. Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan! (alooo,kalau ade cite best cmner :'(..)
9. Selain memberi peluang makanan untuk turun, kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. (kalau berlari agak2 lebih mujarab x?..)
10. Jangan Asyik Menimbang Berat Badan. Anda Akan Kecewa Jika Masih Tiada Perubahan. Cara Paling Fleksibel Ialah Menimbang Berat Badan Tidak Lebih Sekali Dalam Seminggu. (memang xpenah timbang,takot penimbang jadi infiniti lak..hahaha:p )
p/s : persoalan yang bermain diotak kanan,adakah saya akan berjaya???jeng jeng jeng....:shrug:


0 pengkritik tetap:

 
Copyright© All Rights Reserved ekynyoana.blogspot.com